Tekenen in de bovenbouw
Halverwege de tweede klas mag je je vakkenpakket gaan kiezen voor in de bovenbouw. Vanaf klas 3 heb je geen Beeldende Vorming meer op Gaudi maar kun je het vak Tekenen kiezen. Dit is een 2 dimensionaal vak wat inhoud dat je plat werk (tekeningen, schilderijen of collage’s) gaat maken. Naast je praktijkwerk krijg je bij het vak tekenen ook een stukje theorie.
Praktijklessen
In klas 3 is de verdeling van de lessen ongeveer drie kwart praktijk en een kwart theorie. Tijdens de praktijk lessen ga je aan de slag met het verder ontwikkelen van je talent. Want dit moet je wel een beetje hebben als je tekenen kiest natuurlijk 🙂 Verder ga je je eigen stijl ontwikkelen en wordt het onderzoek van je eindwerk steeds belangrijker.
In klas 4 werk je bijna het hele jaar met thema’s. Zo ga je bijvoorbeeld je eigen Pop-art kunstwerk maken en maak je een kunstwerk binnen de thema’s Dromen, Beweging, Identiteit, De Stad etc. Het onderzoek (dus schetsen, materiaalproefjes e.d.) is in dit jaar even belangrijk als je eindwerk.
Ook maak je voor Tekenen in klas 4 een praktisch eindexamen. Dit telt mee voor 25% van je diplomacijfer.
Theorielessen
In klas 3 krijg je voor tekenen 3 toetsen verdeeld over de eerste drie periodes. Voor deze toetsen moet je begrippen leren. Dit doe je gedeeltelijk tijdens de les en gedeeltelijk thuis. Daarbij kun je deze website www.gauditekenen.nl gebruiken. De begrippen die je geleerd hebt kun je toepassen om je kunstwerken nog mooier te maken en je hebt ze nodig voor de theorie in klas 4.
Als je in klas 4 tekenen kiest dan kies je ervoor om hier ook eindexamen in te doen. Het jaar bestaat voor 60% uit praktijk en 40% theorie. In de eerste twee periodes krijg je twee toetsen die je gaan voorbereiden op het Schriftelijk Eindexamen. In dit examen staan ongeveer 40 vragen die je aan de hand afbeeldingen moet beantwoorden. Je moet kunstwerken kunnen analyseren en je eigen mening goed kunnen onderbouwen. Dit valt allemaal binnen hetzelfde thema als het praktisch examen zoals: Dromen, Beweging, Identiteit, De Stad.