Studiewijzer Klas 3

Periode 1

Portret tekenen

Hoe teken je een portret en wat zijn de verhoudingen van het menselijke gezicht. Aan de hand van een aantal richtlijnen leer je een goed portret van jezelf te tekenen. Je neemt vooraf een duidelijk uitgeprinte foto mee van jezelf. Het liefst een portretfoto waarop je recht in de camera kijkt. Heb je al wat ervaring met portrettekenen? Neem dan een wat moeilijkere foto van jezelf mee! Dit gebruik je als voorbeeld voor jouw zelfportret. Kijk hier voor voorbeelden en uitleg.

In de stijl van…

Verander je portrettekening naar een kunstwerk in de stijl van een bekende kunstenaar. N.a.v. een uitgekozen kunstenaar ga je een nieuwe kunstwerk maken van je portret in de stijl van die kunstenaar. Bekijk hier het overzicht van kunstenaars. Open een word document op je laptop en verzamel daarin 10 verschillende kunstwerken van je uitgekozen kunstenaar die je mooi vind. Vermeldt bij elk kunst werk wat jou aanspreekt.

Daarna maak je een aantal testjes om te kijken of je de manier van schilderen van jouw uitgekozen kunstenaar kunt nadoen. Als je er klaar voor bent start je met je eindwerk op A3 formaat. Je maakt dus een schilderij van jouw eigen portret maar in de stijl van jouw uitgekozen kunstenaar.

Leerdoelen

  • Ik kan een 2-dimensionaal zelfportret maken aan de hand van de stijl van een uitgekozen kunstenaar
  • Ik kan de stijl van een kunstenaar omzetten naar een kunstwerk.

Subdoelen

  • Ik kan 10 verschillende kunstwerken van een bepaalde kunstenaar uitkiezen die ik zelf het mooist vind.
  • Ik kan per kunstwerk aangeven en omschrijven wat ik hieraan mooi vind. 
  • Ik kan inschatten of de techniek van de gekozen kunstenaar haalbaar is voor mij.
  • Ik kan met verschillende materialen onderzoeken hoe ik de stijl van de kunstenaar zo goed mogelijk kan namaken.
  • Ik kan materiaalproefjes maken en hieruit een keuze maken in wat het best past bij mijn kunstenaar.

Kennistoets begrippen:

Leren: Alle begrippen die vallen onder de categorieën Vorm, Ruimte en Licht.

Afsluiting

  • Zelfportret -> Inleveren zelfportret op A4 formaat. Mag meer op staan dan alleen het gezicht.
  • In de stijl van… -> Uitgewerkt zelfportret schilderij in de stijl van een bekende kunstenaar op A3 formaat.
  • Kennistoets begrippen -> Vorm, Ruimte​ en Licht

Periode 2

Perspectief tekening
We starten deze opdracht met het maken van 2 verschillende schetsen voor je toekomstige perspectief tekening. Zorg dat je per schets minimaal 4 gebouwen tekent. Probeer te variëren in stijl. Denk aan een boerendorp met boerijen, een moderne winkelstraat met een metro station een super futuristische stad. Er is van alles mogelijk!

Uiteindelijk werk je op A3 of A2 (zelf kiezen) formaat een definitieve perspectief tekening uit. Eerst in potlood en daarna uitwerken in Oost-indische inkt of met fine-liner. https://www.gauditekenen.nl/perspectief-tekenen/
Uiteindelijk werk je de tekening uit door te arceren. Dit doe je zo!

Evaluatie opdracht Perspectief tekening
Aan de hand van dit formulier reflecteer je het verloop van je opdracht is gegaan. Het wachtwoord is ‘klas3’ zonder haakjes. Deze opdracht doe je zelfstandig dus maak op tijd een foto van je werk zodat je die erbij kunt houden wanneer je deze opdracht maakt. Je mag natuurlijk ook je echte tekening ernaast houden als je deze opdracht in het lokaal maakt. Zorg dat je uitgebreid antwoord geeft op de vragen. Je krijgt een cijfer voor deze opdracht!

Leerdoel
Diepte tekenen op een plat vlak. Ruimtelijk inzicht. Houd overzicht op je werkproces door het tussentijds te beoordelen. Zo voorkom je dat je eindresultaat anders uitpakt dan je van plan was.

Kennistoets 2 begrippen
Leren: Alle begrippen die vallen onder de categorieën ordening, kleur, techniek.

Afsluiting:

  • Architectuur -> inleveren op: info volgt…
  • Reflectie opdracht Architectuur -> inleveren op: info volgt…
  • Kennistoets begrippen (Ordening, kleur, techniek) -> info volgt…

Periode 3

Hollandse Storm
Voor deze opdracht ga je aan de slag met arceren. Je maakt een pentekening van een Hollands landschap waar het stormt. Aan alles wat zich in het landschap bevindt kun je dus zien dat het stormt. Zorg ervoor dat je jezelf in je tekening verwerkt op een belangrijke manier. Je moet dus deel uit maken in de storm. Maak drie verschillende schetsen in potlood op A4 voor je in het net gaat beginnen op A3. Zorg ervoor dat je met overlapping, afsnijding en verkleining werkt! Je tekent je tekening eerst in potlood en daarna arceer je hem met kroontjespen en oost indische inkt.

Spreekwoord
Kies uit deze lijst 3 spreekwoorden uit die je aanspreken. Het spreekwoord ga je vertalen naar beeld. Maak voor alledrie de spreekwoorden één schets. Drie in het totaal dus. Je kunt het spreekwoord letterlijk vertalen naar een tekening of je maakt een tekening van de betekenis van het spreekwoord. Dit mag je zelf kiezen. Maak gebruik van de begrippen ‘overlapping’ en ‘afsnijding’. Je spreekwoord moet als tekst verwerkt worden in jouw tekening. Maak hiervoor gebruik van een écht lettertype via Google fonts.

Leerdoel:
Je leert procesmatig te werken door eerst een aantal schetsen te onderzoeken. Vervolgens leer je tekst te vertalen naar een beeld en leer je je tekening diepte te geven door te werken met overlapping, afsnijding en verkleining.

Dossiertoets Kunstbeschouwing
Alle begrippen onder de categorieën Vorm, Ruimte, Ordening, Kleur en Licht

Afsluiting:

  • Hollandse storm / Spreekwoorden -> inleverdatum volgt…
  • Dossiertoets Kunstbeschouwing -> Toetsweek (maak hier de oefentoets)
    Zie gauditekenen.nl -> alle begrippen onder (vorm, ruimte, ordening, kleur en licht)

Periode 4

Thema praktijkopdracht MINDMAP

Komende weken gaan jullie aan de slag met de laatste periode opdracht van klas 3. De praktijkopdracht vervult samen met je begrippentoets van periode 3 het dossiertoets cijfer van Tekenen. Zowel de begrippentoets (vorm, ruimte, ordening, kleur, licht en techniek) als de praktijkopdracht tellen even zwaar mee.

Opdracht

Maak een mindmap gebaseerd op een van de twee volgende thema’s. Je mag dus zelf je thema uitkiezen. Teken met een passend lettertype de naam van jouw uitgekozen thema op een A3 blad of bedenk zelf een titel. Vul je mindmap aan met woorden en tekeningetjes die bij jouw idee passen. Maak je mindmap zo uitgebreid mogelijk. Denk ook na over kleuren die jij het beste vind passen bij het thema. Het blad moet er zo mooi mogelijk uit komen te zien!

  • Dromen (Maak een mindmap dat jouw droom verbeeldt. Dit kan een letterlijke droom zijn van je of iets waarvan je droomt en hoopt dat dit ooit gaat uitkomen)
  • Roem (Maak een mindmap voor een persoon die jij eer wil bewijzen een kunstwerk. Verwerk in dit werkstuk de reden van jouw eerbetoon.)

Doormiddel van deze themaopdracht leer je om procesmatig te werken. Een goede voorbereiding is het halve werk en een onderzoek is erg belangrijk. Je leert tevens om overzicht te houden op je werkproces en het tussentijds te beoordelen.

Dossiertoets Tekenverslag

Kies in het totaal 15 begrippen uit de categorieën Vorm, Ruimte, Ordening, Kleur, Licht en Techniek. Zorg ervoor dat je in ieder geval van iedere categorie twee of meer begrippen hebt. Je vind de betekenis van de begrippen hier op Gauditekenen in het menu onder ‘Begrippen’

Per begrip maak je een foto (zelf fotograferen dus!) die goed de betekenis van het begrip laat zien. Maak vervolgens een verslag (in WORD) waarin je al deze 15 foto’s plaatst en bij elke foto de betekenis van het begrip uitlegt naar aanleiding van de foto. Zie onderstaand voorbeelden.

Lever je verslag in via de opdracht in Microsoft Teams.

Herhaling (voorbeeld)
Deze foto heb ik gemaakt om het begrip Herhaling te verduidelijk. Doordat je drie dezelfde deuren naast elkaar ziet worden ze door elkaar versterkt als vorm. Je gaat ze een beetje met elkaar vergelijken en daardoor vallen de verschillen extra goed op. Je aandacht gaat naar de linker deur vanwege de rode pijl op de muur en omdat hij een stukje open staat.

Slagschaduw (voorbeeld)

Ik heb deze foto gemaakt om het begrip slagschaduw goed te laten zien. Slagschaduw is de schaduw van een voorwerp of persoon die op de ondergrond of achtergrond valt.

Doordat het licht achter de gefotografeerde persoon vandaan komt valt de schaduw richting de camera. Hierdoor is de slagschaduw eigenlijk het onderwerp van de foto geworden en dus het belangrijkste punt.

Ik heb de foto een beetje schuin genomen om hem iets dynamischer te maken. Ook heb ik de foto een klein beetje bewerkt door het iets meer contrast te geven en een beetje een vignette (hoeken wat donkerder gemaakt).